2020. január 26., vasárnap

Müncheni templomok

Időpont: 2019.06.15.
Müncheni sétánk során megnéztünk két templomot is. Az egyik a híres Frauenkirche (Miasszonyunk székesegyház) volt, mely meglehetősen szokatlan látványt nyújt két hagymakupolájával.


Ottjártunkkor a homlokzat éppen fel volt állványozva, így a bejárati oldalról fotóztam le. A templom 1494-ben lett felszentelve.

  
Három egyforma magasságú hajóból áll, az összekötés pedig csillagboltozattal lett megoldva.



Az impozáns méretekkel bíró épület (hossz: 109 méter, szélesség 40 méter, magasság 37 méter) körülbelül 20.000 (!) álló embernek biztosít helyet.


Ebben a templomban láttuk IV. Lajos német-római császár síremlékét is. A másik híres látványossága az ördög lábnyoma (Teufelstritt).


Egy legenda szerint az ördög finanszírozta a templom építését, de kikötötte, hogy nem lehet rajta ablak. A tervező viszont túljárt az eszén, és úgy helyezte el az oszlopokat, hogy az ajtóból ne lehessen látni az ablakokat. Az ördög viszont csak az ajtóig tudott bemenni, mert addigra már felszentelték a templomot. Mikor rájött a cselre, mérgesen dobbantott egyet és ennek a nyomát láthatjuk a padlózaton. Dühét pedig széllé változtatta, ami még most is ott fúj a templom körül. 
A Frauenkirche megtekintése után betértünk a Szent Mihály-templomba is, melyet még V. Vilmos bajor herceg alapított.


Itt is hatalmas beltérbe léphettünk be. Képzeljétek el, hogy 1597-ben - a felszentelésekor - csak a római Szent Péter-bazilika volt nála nagyobb!


Itt található Napóleon fogadott fiának, Eugéne de Beauharnais-nak a márvány síremléke is.


A főoltár Wendel Dietrich alkotása.


A kórus alatti sírkápolnában nyugszik V. Vilmos bajor herceg, I. Miksa bajor választófejedelem és II. Lajos bajor király.

10 megjegyzés:

  1. Engem mindig lenyűgöznek ezek a hatalmas méretek, ami fogad a templomok, bazilikák belsejében, és tényleg a Szent Péter-bazilika volt ebben a csúcs.
    Nem csak mérete miatt, de a külső-belső megformálás is hatalmas teljesítmény, mind építészileg, mint művészileg.
    Köszönöm az érdekes infókat, bár ez az ördög lábnyoma félelmetes. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is hasonlóképpen élem meg ezeket a látogatásokat. Ha már a méretekről van szó :) Azt tudtad, hogy nem a Szent Péter-bazilika a világ legnagyobb keresztény temploma? Engem nagyon meglepett amikor megtudtam, hogy a Miasszonyunk, a Béke királynője-bazilika a jelenlegi "rekorder" és Yamoussoukróban található, Elefántcsontpart fővárosában. Gondoltad volna?

      Törlés
    2. Ez nekem is meglepő, hogy Yamoussoukróban van a legnagyobb templom, köszönöm.
      De érdekes, éppen akkor voltam Rómában, ahol elkápráztatott a Szent Péter bazilika, amikor II. János Pál pápa felszentelte az új bazilikát. (most néztem meg a dátumot)

      Törlés
  2. Ma olvastam, hát nem egy örömteli hír, hogy abban a szegény országban, Yamoussoukróban felépítették a világ legnagyobb templomát, és majdhogynem üresen áll:
    https://index.hu/tudomany/til/2020/01/29/a_vilag_legnagyobb_temploma_afrika_elefantcsontpart_houphouet-boigny/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy szóltál. Napközben én is láttam a cikket és így került minden helyére, most lett teljes bennem a kép. Ahogy korábban már írtam engem nagyon meglepett a dolog amikor megtudtam azt. Elképzelni sem tudtam, hogy hogyan épülhetett fel ez a "rekorder" éppen a fekete kontinensen.

      Törlés
  3. Nem véletlen, hogy az akkori pápa, II. János Pálnak sem tetszett az ötlet, de cserébe kérte, hogy építsenek fel egy szegényeket ellátó kórházat, de az csak 30 év múlva teljesült.
    Ha visszamegyünk az Ószövetség történetibe, ott is előfordult ilyesmi, hogy a templomnak adományozott ételeket, pénzeket a zsidók kíméletlenül behajtották, és a szegényeket sem kímélték meg ettől. Egyedül Dávid, a harcok idején, aki későbbi király lett, ő osztotta meg a templomban felhalmozott élelemet a katonáival, hogy ne haljanak éhen. Később Jézus is szemére vetette a zsidóknak ezt az embertelenséget, és a könyörületet helyezte első helyre. Szóval, érdekes ám ez a történet, ami körül lengi a nagy templom építését, hogy mennyire szolgálja Isten akaratát.

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörű helyszínek és még gyönyörűbb fotók.
    Nem baj, hogy nem a legnagyobb.......

    VálaszTörlés