2020. március 4., szerda

Túra a mélyben - Schwaz

Időpont: 2019.06.16.
Éjjel újból esett, reggel pedig színtelen szürkeségben indult a nap. Ez most kivételesen nem is nagyon zavart minket, hiszen aznap délelőttre egy földalatti túra volt betervezve, Schwaz városában.

A világ egyik legnagyobb, de már nem működő ezüstbányáját terveztük felfedezni. Bányavonattal ereszkedtünk le kb. 800 méter mélységbe, ahol megnézhettük a hajdani bányát, a bányászok munkaeszközeit valamint megismerhettük az itt előforduló ásványokat. A vonatozás előtt kötelező védőfelszerelést kaptunk. Egy vízálló védőköpeny és egy bányászsisakot, melyek bizony jó szolgálatot tettek a mélyben!

A bányavonat - mely Barbara névre volt elkeresztelve - rendkívül kicsi és szűk járatokban haladt. Szorosan, egymás mögött ültünk egy keskeny ülőalkalmatosságon. Felhívták a figyelmünket, hogy menet közben mindenki kerülje a hirtelen mozdulatokat és a fotózást, mert a kiálló sziklák könnyen balesetet okozhatnak illetve kiüthetik az eszközt az ember kezéből.

A falon egy grafika is mutatta a helyes ülési és kapaszkodási pozíciót.

A legenda szerint úgy 500 évvel ezelőtt egy Kandlerin nevű szobalány szarvasmarhákat legeltetett, mikor is a gulya bikája a szarvával kifordított egy nagy fényes követ a földből.

Hogy a legenda igaz-e vagy sem azt nem tudni, de az biztos, hogy érckutatók jártak a vidéken. A kezdeti szerény eredményeket egyszerre csak egy hihetetlenül nagy és gazdag feltárás követte. Olyannyira, hogy a fennmaradt leírások alapján 1554-ben már Schwaz ezüst és rézbányája volt a világ legnagyobb és legjövedelmezőbb bányája.

A bánya fénykorában több mint 10.000 bányász kereste itt a mindennapi kenyerét. A munka viszont rendkívül nehéz volt. A bányában jelen levő nedvesség, a lámpásokból származó füst (állati zsírokat és fenyőforgácsot használtak), az egyszerű szerszámokkal végzett nagyon kemény munka és az egyhangú étrend mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy sok bányász még a 35 éves kort sem élte meg.

Azt mondják Schwaz volt a középkori Európa ezüst metropolisza. Képzeljétek el, hogy a kontinens ezüst kitermelésének több mint 85%-a innen származott!

A 90 perces bányalátogatás során megtekinthettük a híres vízemelőművet, működés közben is.

A mélyebb rétegekben végzett munkánál egyre több problémát okozott a betörő víz mennyisége olyannyira, hogy idővel már napi 600 (!) ember csak a víz kihordásával foglalatoskodott. Egy salzburgi mesterember, Wolfgang Loyscher építette meg a hatalmas 9,20 méter átmérőjű vízemelőművet (a technika akkori csodáját), mely végül kiváltotta a vízhordók munkáját.

1957-ig ércet, majd 1999-ig a - a bánya végleges bezárásáig - dolomitot bányásztak itt. Ekkor már csak 12 bányász dolgozott itt. Remek és rendkívül érdekes volt ez a bányalátogatás. A túra végén benéztünk még a bejárat mellett üzemelő "Ezüst Shop-ba" is.

1. Most egyáltalán nem irigyellek benneteket, mert biztos nem mentem volna le 800 méterre, főleg olyan szűk kis vonaton, akár mennyire gazdag élményben lett volna részem, de ez csak az én fóbiám, mint ahogy a szűk kilátótornyokba sem mászok még egyszer fel. :)
    Amúgy érdekes a bánya története, és aranyosak vagytok a kalapban :)

1. Teljesen megértelek, ha ilyen jellegű problémád van. Szerencsére nekem/nekünk nincs ezzel gondunk. De most már Te is elmondhatod, hogy virtuálisan lent jártál a bányában :)
      Köszönjük a kedves szavakat!

2. Köszönöm a virtuális vezetést a bányában, tényleg hálás az ember, hogy megosztjátok a látottakat. :)

3. Örömmel tesszük és szívesen! :)

2. Nagyon élveztem volna - öreg barlangkutatóként ezt a bejárást. Mindig is érdekeltek a barlangok/bányák - ez valami nagyszerű hely lehetett !No nem, mint munkahely, hanem mint geológiai és technikai érdekesség.És biztos nem úsztam volna meg a vásárlást abban a boltban - habár a kőgyűjtést én már befejeztem, sőt, gyűjteményemet már el is ajándékoztam a Magyar Minerofil Társaságnak.

1. Örülök ha tetszett a bejegyzés. Valóban nagyon érdekes volt bejárni a vájatokat, az alagutakat - így utólag. Elképesztően nehéz és egészségtelen volt itt a munka anno. Az írás végén csak egy fotót töltöttem fel a vásárolható ásványokról, a színei miatt. Természetesen nagyon sok fajta és színű ásvány közül választhattak a vásárlók.